Niezbędną umiejętnością każdego dobrego szefa jest umiejętność delegowania zadań i delegowania odpowiedzialności. Delegując zadania i odpowiedzialności kształtujemy samodzielny i odpowiedzialny zespół. Pozwalamy naszym współpracownikom się rozwijać, a sami zyskujemy większą pewność i zaufanie do zespołu.
Trening Delegowanie zadań i odpowiedzialności skupia się na kompetencjach delegowania rozumianych jako proces. Uczestnicy uczą się rozumieć proces delegowania, który zaczyna się od zaplanowania co i komu delegować. Poznają i trenują motywacyjne sposoby przekazywania decyzji i radzenia sobie z oporem. Pracują także nad umiejętnościami wspierania i monitorowania i angażowania po zdelegowaniu zadania.
Państwa pracownicy zyskają:
- Wiedzę na temat najważniejszych mechanizmów psychologicznych w relacji szef-podwładny, dzięki czemu unikną niebezpiecznych pułapek i zabezpieczą swoje i firmowe interesy.
- Świadomość delegowania rozumianego jako proces i długofalowa praca z podwładnymi;
- Sprawdzone algorytmy działania w trudnych sytuacjach szefowskich.
- Umiejętność odróżniania oczekiwań zgłaszanych przez pracowników od ich potrzeb i dzięki temu zwiększą możliwość motywacyjnych zespołu.
- Sposoby używania konstruktywnych informacji zwrotnych zamiast niekonstruktywnych ocen, interpretacji i pouczeń.
Zarys programu:
- Rola menadżera. Dwa obszarów pracy szefowskiej – ludzie i zadania (wykorzystując znaną w Państwa firmie koncepcję K. Blancharda).
- Logika interwencji szefowskich – model porządkujący zachowania menadżera w odniesieniu do własnego obszaru odpowiedzialności i obszaru odpowiedzialności podwładnych. Co, kiedy i jak robić, aby pomagać a nie wyręczać?
- Stopnie delegowania zadań i odpowiedzialności. Wprowadzenie pięciostopniowej skali delegowania w odniesieniu do własnego obszaru zadań i obowiązków.
- Komunikowanie podwładnym własnych oczekiwań w odniesieniu do postawi i w odniesieniu do zadań. Sposób radzenia sobie z polemiką, dyskusją i zrzucaniem odpowiedzialności. Algorytm delegowania zadań.
- Sposoby obrony przed presją podwładnych zachęcającą do wyręczania. Oferowanie pomocy w granicach własnej odpowiedzialności.
- Warunki oraz zachowania menadżera sprzyjające i utrudniające przejmowanie odpowiedzialności przez podwładnych. Analiza własnych preferencji i prezentacja modelu.
- Informacja zwrotna jako narzędzie wielofunkcyjne. Zastosowanie tego narzędzia w pracy szefowskiej. Algorytm informacji zwrotnej ćwiczony na realnych sytuacjach uczestników.