Program rozwojowy poświęcony jest najważniejszym umiejętnościom szefowskim. Skierowany jest osób debiutujących w roli menadżera lub przygotowujących się do awansu. Pozwala odnaleźć odpowiedzi na pytania o to jak być dobrym szefem, jak odnaleźć się w sytuacji awansu, jak motywować i wspierać podwładnych, jednocześnie ich nie wyręczając oraz jak budować autorytet szefa dbając o relację. Przygotowujemy uczestników do bardziej świadomego i efektywnego pełnienia roli kierowniczej poprzez wyposażenie ich w wiedzę i narzędzia do skutecznego budowania relacji z zespołem i pracownikiem. Pomagamy kształtować indywidualny warsztat menadżerski w oparciu o uważność wobec ludzi i stanowczość wobec zadań.
Ten sprawdzony i najczęściej rekomendowany program powstał w trakcie pracy z wieloma debiutującymi i doświadczonymi menadżerami rodzimych firm i korporacji. Dzięki ich gotowości do dzielenia się doświadczeniem i wspólnego eksperymentowania podczas warsztatów, stworzyliśmy kompleksowy produkt szkoleniowy pozwalający skutecznie wzmocnić menadżerów w efektywnym pełnieniu roli szefowskiej.
Cykl składa się z czterech dwudniowych warsztatów, przeplatanych czterema indywidualnymi sesjami coachingowymi i zadaniami wdrożeniowymi oraz jednodniowego warsztatu dyplomowego.
Korzyści firmy
- Zyskanie pewnego siebie menadżera, świadomego zagrożeń i trudności czekających go w roli szefa i przygotowanego na nie.
- Otrzymanie jednego, spójnego i kompletnego programu szkoleniowego, gwarantującego wsparcie procesu rozwoju i zmian (konsekutywne zajęcia pozwalają na utrwalenie materiału i stałe podnoszenie poprzeczki) zamiast wielu różnych, często powtarzających się szkoleń.
- Wsparcie i rozwój spójnej, długofalowej polityki personalnej w firmie.
- Wzrost motywacji i zaangażowania pracowników poprzez dbanie o ich rozwój i wspieranie w obejmowaniu kluczowych stanowiskach i osadzaniu się na nich.
- Uwspólnienie wizji szefowania wśród kadry kierowniczej biorącej udział w szkoleniach, dzięki czemu znacznie wzrasta szansa na budowanie jednolitej i skutecznej polityki menedżerskiej w firmie.
Korzyści dla uczestnika
- Zyskanie solidnego przygotowania do pełnienia roli szefowskiej, zapewnienie sobie dobrego, mocnego początku w roli szefa.
- Przećwiczenie najważniejszych umiejętności związanych z obowiązkami menadżera – praca na realnych trudnościach zawodowych uczestników, zadania wdrożeniowe pomiędzy sesjami.
- Zminimalizowanie niebezpiecznych pułapek związane z pełnieniem funkcji kierowniczej.
- Skorzystanie z indywidualnego doradztwa z doświadczonymi trenerami w trakcie trwania projektu (2 indywidualne sesje coachingowe w trakcie trwania programu).
- Podniesienie świadomości własnych zasobów i obszarów do rozwoju, poprzez analizę osobistych sytuacji, doświadczeń i poszerzenie perspektywy możliwości.
Etapy realizacji projektu
Etap I – Badanie potrzeb na poziomie organizacji i uczestników
Spotkanie z osobami decyzyjnymi, przełożonymi uczestników i uczestnikami szkoleń.
- Uwspólnienie wizji szefowania na płaszczyźnie kultury organizacji.
- Ustalenie precyzyjnych celów i omówienie programów szkoleniowych i proponowanych umiejętności.
- Omówienie sposobów wsparcia projektu szkoleniowego po stronie firmy (sposób zakomunikowania szkoleń do uczestników, motywowania do wdrażania proponowanych rozwiązań itp.)
- Uzgodnienie harmonogramu projektu.
- Rozmowa z uczestnikami szkolenia. Poznanie ich oczekiwań i dookreślenie zbioru sytuacji trudnych jako kierunku pracy szkoleniowej.
- Budowanie zaangażowania, otwartości i poczucia bezpieczeństwa.
Etap II – Działania szkoleniowe
1. Szkolenie Otwarcie roli, czyli jak być dobrym szefem (2 dni warsztatowe)
- Główne dylematy i wyzwania wpisane w rolę szefa.
- Umiejętności pozwalające budować zaufanie w zespole i dobrą relację.
- Psychologiczne mechanizmy i narzędzia skutecznej komunikacji.
- Komunikowanie oczekiwań szefowskich i ustalanie reguł współpracy.
- Udzielanie konstruktywnych informacji zwrotnych.
Pierwsza indywidualna sesja coachingowa
2. Szkolenie Codzienna praca każdego szefa, czyli jak kształtować samodzielność w zespole
(2 dni warsztatowe)
- Sposoby komunikowania decyzji i delegowania zadań.
- Koncepcja zarządzania sytuacyjnego – umiejętna praca z ludźmi i z zadaniami.
- Sposoby radzenia sobie z polemiką, zwiększające szansę na samodzielność.
- Konstruktywne egzekwowanie oczekiwań oraz pożądanych standardów pracy.
- Identyfikowanie prawdziwych przyczyny trudności i wdrażanie konstruktywnych rozwiązań.
- Sposoby reakcji w sytuacji powtarzających się błędów i braku chęci do zmiany.
Druga indywidualna sesja coachingowa
3. Szkolenie Najważniejsze zadanie szefa, czyli jak dbać o prawdziwą motywację
(2 dni warsztatowe)
- Mechanizmy kształtujące motywację wewnętrzną.
- Umiejętności prowadzenia rozmów nagradzających.
- Pula pozafinansowych narzędzi motywacyjnych.
- Umiejętności asertywnego odmawiania wobec roszczeń i nacisków podwładnych.
- Narzędzia służące odbudowywaniu motywacji pracowników, którzy zbyt dużo marudzą i narzekają.
Trzecia indywidualna sesja coachingowa
4. Szkolenie Szef wobec sporu, czyli jak być asertywnym i negocjować w duchu współpracy
(2 dni warsztatowe)
- Zasady negocjacji nastawionych na współpracę z przełożonymi i współpracownikami.
- Podstawy asertywności szefowskiej – odmowa i reakcja na krytykę.
- Reguły prowadzenia mediacji zachęcające podwładnych do samodzielnego rozwiązywania sporów.
- Pozytywne strony sytuacji konfliktowej oraz sposoby jej rozwiązywania w duchu współpracy.
- Model rozwiązywania problemów oparty o narzędzia coachingowe.
Czwarta indywidualna sesja coachingowa
5. Warsztat dyplomowy, czyli podsumowanie wspólnej pracy (1 dzień warsztatowy)
- Sesja egzaminacyjna i podsumowanie programu rozwojowego z uczestnikami.
- Indywidualne kontrakty rozwojowe uczestników.
- Wręczenie certyfikatów ukończenia programu.
Etap III – Podsumowanie programu Debiut szefa
- Spotkanie z osobami decyzyjnymi.
- Przedstawienie raportu poszkoleniowego i sugestii rozwojowych dla uczestników i firmy. Raport nie będzie zawierał osobistych diagnoz uczestników ani innych informacji personalnych.
- Sugestie rozwojowe wspierające rozwój długofalowej polityki zarządzania w organizacji, skoncentrowanej na doskonaleniu współpracy, samodzielności i odpowiedzialności.