Prowadzenie zebrań, szkoleń dla zespołu czy zarządzanie projektem to momenty, kiedy szefowie mają do czynienie nie tylko z indywidualnym pracownikiem, ale z dynamiką grupową. Uważność na występujące w grupie procesy i zjawiska pozwala szefom na szerszy wachlarz możliwych oddziaływań w zespole.
Szkolenie:
- Koncentruje się na analizie procesów występujących w grupie zadaniowej i umożliwia ich wykorzystanie dla kształtowania pożądanych postaw i zachowań.
- Na nabycie i rozwijanie najważniejszych kompetencji menedżerskich w obszarach związanych z asertywnością, negocjowaniem i stylami kierowania dynamicznym zespołem.
- Przygotowuje uczestników do bardziej świadomego i efektywnego pełnienia roli kierowniczej poprzez mocniejsze osadzenie się w roli szefowskiej wobec podległego zespołu.
Korzyści dla firmy
- Wzrost efektywności pracy menedżerów, a przez to efektywności realizacji zadań w poszczególnych zespołach firmy.
- Wzrost motywacji i zaangażowania pracowników poprzez wykorzystanie procesów grupowych i indywidualne podejście do poszczególnych zespołów.
- Poszerzenie kontekstu rozumienia zjawisk psychologicznych w firmie, zyskanie bardziej świadomego zespołu menadżerskiego.
- Ujednolicenie wizji szefowania wśród kadry kierowniczej biorącej udział w szkoleniach, dzięki czemu znacznie wzrasta szansa na budowanie spójnej i skutecznej polityki menedżerskiej w firmie.
Korzyści dla uczestnika
- Poznanie najważniejszych faz rozwoju zespołów oraz wynikających z nich konsekwencji dla kierowania grupą.
- Zwiększenie świadomości i swobody w planowaniu i wdrażaniu różnych interwencji szefów w zależności od momentu rozwoju zespołu.
- Poznanie sposobów postępowania w sytuacji „ciszy i braku pomysłów”, a także „burzy i chaosu”, które utrudniają skupienie się na zadaniach.
- Zminimalizowanie niebezpiecznych pułapek związanych z dynamiką zmian zespołów i pracowników.
- Podniesie świadomości własnych zasobów i obszarów do rozwoju, poprzez analizę osobistych sytuacji, doświadczeń i poszerzenie perspektywy możliwości.
- Zdobycie umiejętności używania narzędzi szefowskich adekwatnych do fazy rozwoju zespołu, m.in. tych, które wspierają polepszenie współpracy i samodzielność podwładnych.
- Nauczenie się reagowania na krytykowanie lidera i postępowania w sytuacji prezentowania postawy „tego się nie da zrobić”.
- Poznanie najczęstszych pułapek, jakie czekają na szefów w trakcie naturalnych zmian rozwojowych zespołów oraz nauczenie się konstruktywnych sposobów radzenia sobie z nimi.
Ramowy program szkolenia:
- Dynamika zespołów zadaniowych. Zjawiska psychologiczne i interpersonalne w poszczególnych fazach rozwoju zespołu.
- Analiza różnych zjawisk grupowych z perspektywy dynamiki zespołów: milczenie, spieranie się, brak pomysłów, narzekanie, brak zaangażowania, krytyka szefa.
- Style kierowania – Przywództwo Sytuacyjne SLII Blancharda. Analiza własnego stylu kierowania.
- Gotowość psychologiczna i gotowość zadaniowa – dwa wymiary rozwoju grupy.
- Umiejętne dostosowanie stylu kierowania do fazy rozwoju zespołu – działania szefa przyspieszające i hamujące rozwój procesu grupowego.
- Otwarcie roli szefowskiej – interwencje szefa budujące bezpieczeństwo i gotowość zadaniową.
- Modelowanie pożądanych postaw i zachowań u podwładnych w momencie niekonstruktywnych zachowań grupy. Wykorzystanie informacji zwrotnej.
- Różne role grupowe i wykorzystanie naturalnego potencjału poszczególnych członków zespołu.
- Uczenie pracowników odpowiedzialności, stawiania pytań i poszukiwania kreatywnych rozwiązań problemów.
- Umiejętność delegowania zadań i prowadzenia rozmów coachingowych z podwładnymi.
- Analiza trudnych sytuacji szefowskich wobec grupy – nowe sposoby działania wzbogacające warsztat szefowski.
Szkolenie prowadzą