Teambuilding to nie tylko uzupełnienie szkoleń, ale przede wszystkim nieszablonowe zajęcia, które mają na celu integrację pracowników. Teambuilding to czasami nagroda dla zespołu, odskocznia w pracy nad trudnym projektem lub forma docenienia partnerów lub kontrahentów.
Aby uatrakcyjnić zajęcia i angażować uczestników, program przybiera formę outdoorowej gry przeprowadzanej według jednego z naszych autorskich scenariuszy, w której pracownicy dzielą się na drużyny i odgrywają wcześniej przydzielone role. Każda z drużyn otrzymuje zadania do wykonania w określonych miejscach, do których musi dotrzeć, rozwiązując po drodze zlecone łamigłówki. Zadania niejednokrotnie wymagają nie tylko sprytu i kreatywności, ale również sprawności fizycznej, śmiałości i odwagi. Finałowe zadanie można wykonać jedynie dzięki kooperacji wszystkich uczestników, dzięki czemu zajęcia mają moc integrującą nawet dla dużych zespołów.
Wartością dodatkową Teambuildingu jest domknięcie i podsumowanie działań drużyn w wybranych punktach programu. W krótkim omówieniu pracy grupy wskazujemy na te elementy, które ułatwiły uczestnikom dotarcie do celu i służyły dobrej współpracy. Taka pozytywna informacja zwrotna może stanowić ważny impuls do wzrostu efektywności pracy zespołowej.
Korzyści z Teambuildingu:
-
Wzmocnienie poczucia przynależności do zespołu.
-
100-procentowa interakcja.
-
Wzbogacenie współpracy zespołu.
-
Skuteczna integracja.
-
Wsparcie w komunikacji poprzez moderowanie ćwiczeń.
-
Nagroda dla pracowników.
-
Gwarantowany dreszczyk emocji.
-
Dobra zabawa.
Co zyskuje firma:
-
Wzmocnienie relacji między pracownikami i/lub kontrahentami.
-
Wzrost poczucia satysfakcji z przynależności do zespołu i firmy, który przełoży się na atmosferę w zespole i większą motywację do pracy.
-
Zwiększenie motywacji i zaangażowania pracowników poprzez zadbanie o ich samopoczucie
w zespole, nagrodzenie i docenienie ich wkładu w pracę grupy. -
Możliwość lepszego poznania się pracowników z innej, nieformalnej strony.
-
Okazję na docenienie kontrahentów i partnerów biznesowych.
-
Możliwy element kształtowania CSR (w scenariuszach z elementami charytatywnymi).
Co zyskują pracownicy:
-
Dzięki działaniom w ramach poszczególnych części programu zwiększą świadomość własnych zasobów i predyspozycji, jak również obszarów do rozwoju.
-
Będą mogli sprawdzić się w różnych rolach w zespole.
-
Z większą uwagą spojrzą na działania swoje i innych członków zespołu.
-
Dzięki wspólnemu doświadczeniu wzmocnią relacje ze swoimi współpracownikami,
w rezultacie będzie im się łatwiej pracować na stopie zawodowej. -
Dostrzegą wartość stojącą za kooperacją, podejmowaniem dobrze zorganizowanych działań
i zaufaniem do innych członków zespołu. -
Będą mieli okazję do tego, aby poznać współpracowników z innej, nieformalnej strony, dobrze się przy tym bawiąc.
-
Doświadczą korzyści wynikających ze współpracy i zaufania do członków zespołu i partnerów biznesowych.
Przykładowe scenariusze Teambuildingu
Nasze scenariusze, przygotowywane przy ścisłej współpracy z działem HR czy sponsorem projektu, często zawierają elementy nawiązujące do branży klienta lub – w odrębnym wariancie – zupełnie od niej oderwane.
1. MŁODE WILKI
Uczestnicy wkraczają w akcję jako młode wilki polskiej gospodarki. Zamierzają podbić lokalny rynek, produkując… budy dla psów (element charytatywny zajęć).
Żeby rozpocząć swoją przygodę w wielkim świecie biznesu, wszyscy uczestnicy muszą zdobyć odpowiednie pozwolenia, certyfikaty, zaświadczenia dostępne w odpowiednich „urzędach”. Jedynie po ich uzyskaniu otrzymają kredyt na zakup surowców, z których zbudują swój produkt. Zajęcia kończy budowanie przez uczestników bud dla psów z wybranego wcześniej schroniska (firma może umieścić na budach tabliczki z informacją o sponsorze).
2. GWIEZDNI WOJOWIE
Uczestnicy jako Wojowie Dzidaj przemierzają kresy niedalekiego województwa, walcząc z ciemną stroną mocy.
Jasna strona mocy jest w niebezpieczeństwie, gdyż do ataku przymierza się Imperium Egoizmu. Tylko dzięki mocy Dobrej Współpracy można ją uratować. Uczestnicy, jako adepci walki jasnej strony mocy, przechodzą przez poszczególne próby i udowadniają Królowej Alemidali, że są gotowi na ostateczne starcie z wrogiem. Ruszają więc w bezkresne przestworza, by zniszczyć Imperium. Jednak mogą to zrobić jedynie za pomocą specjalnej interkomunikatywnej katapulty, którą uczestnicy muszą najpierw zbudować.
3. AGENCI
Uczestnicy wcielają się w rolę bohaterów ratujących świat przed wirusem zagrażającym istnieniu naszego globu.
Światu zagraża niebezpieczeństwo – grupa śmiałków rusza więc na ratunek, w poszukiwaniu szczepionki. Żeby móc wybudować pojazd, który doprowadzi ich do miejsca ukrycia szczepionki, muszą pokonać szereg zadań koniecznych do zebrania odpowiednich środków finansowych i sprawdzających ich umiejętności strategiczne. Po odbyciu całej serii prób są gotowi do misji ostatecznej – szczepionka jest bowiem ukryta w miejscu ciężko dostępnym, więc uruchomić może ją tylko największy śmiałek, kierowany wskazówkami swoich kompanów. Czy uda im się zdążyć na czas? Świat patrzy.